Oswoić pacjenta – czyli co dobry dentysta umieć powinien

Zdobycie zaufania pacjentów jest zadaniem priorytetowym dla każdego dentysty

Jeżeli uda mu się zdobyć zaufanie, to współpraca będzie harmonijna, a terapia zakończy się sukcesem. Należy jednak pamiętać, że wśród pacjentów mogą być także i tacy, którzy są niezdecydowani, niecierpliwi, niegrzeczni i roszczeniowi, ale także tacy, którzy są ulegli i pełni obaw oraz tacy, których trzeba bardzo długo przekonywać, że wyleczenie zębów przyniesie im osobiste korzyści. Z uwagi na tak różne postawy pacjentów zdobycie ich zaufania może okazać się dla stomatologa bardzo trudnym wyzwaniem.  (http://www.pro-orto-dent.pl/o-nas.html)

Dobry dentysta

Czasem powinien być jak psychiatra, a czasem, jak psycholog. Można to ująć w ten sposób: Powinien potrafić oswoić pacjentów z jego lękami przed personelem, gabinetem, ale przede wszystkim przed czekających ich procesem leczenia. Tutaj przyda się wiedza z zakresu psychologii. Dzięki niej uda się rozpoznać różne zachowania i przewidzieć, jak pacjent może się zachować. Jeżeli pacjentem jest dziecko może w tym pomóc wizyta o charakterze adaptacyjnym.

Musi potrafić utwierdzić pacjenta w jego decyzji o poddaniu się leczeniu – można to zrobić prezentując mu efekty estetyczne, jakie przyniesie leczenie;

Powinien sprawić, że lęki pacjenta nie powrócą – krokiem do tego jest wypracowanie takich zachowań, które sprawią, że pacjent będzie miał poczucie, iż to on kontroluje sytuację; dzięki temu poczucie bezpieczeństwa pacjenta wzrośnie (warto wspólnie z pacjentem ustalić umowne znaki, które wykonane przez niego są sygnałem dla dentysty, że ma przerwać na chwilę leczenie, aby mógł chwilę swobodnie odetchnąć)

Atmosfera u dentysty

Kiedy jest to konieczne ma prawo do podania środków uspokajających oraz takich środków farmakologicznych, które niwelują fobię, strach, panikę. Bycie specjalistą od leczenia zębów i jednocześnie znawcą psychiki pacjenta to zadanie trudne dla dentysty. Z jednej strony musi bowiem zachować swój autorytet lekarza, z drugiej zaś włożyć sporo wysiłku, aby zdobyć zaufanie pacjenta.

Musi więc być osobą taktowną, ale także empatyczną, asertywną. Powinien posiadać umiejętność szybkiego dostosowania się do zmiennych nastrojów i postaw pacjenta. Na każdym etapie leczenia powinien też wpajać pacjentowi, że leczenie zębów zmieni jego życie.

Autor

Krzysztof Lis

Redakcja graybox.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@graybox.pl

Korzystając z naszych porad, bez problemu poradzisz sobie ze strachem przed wizytą u stomatologa. Dzięki nam, dowiesz się ile kosztują najskuteczniejsze zabiegi dentystyczne. Nie lekceważ dolegliwości jamy ustnej.

Zadbaj o swoje zęby już dziś i ciesz się ze zdrowego i pięknego uśmiechu.